October 08, 2011

rakas hämeentie

onko se vaan turkkilaista ajattelua kun mun mielestä ystäväni Hannun blogikirjoitus hämeentien muuttamisesta julkisen liikenteen ( ja pyörien) väyläksi sai mut ihan suunniltaan. tuntuu vaan ihan liioittelulta. hämeentiellä on autoja ja busseja mutta ei edes ruuhkaa! siis ei ne ikinä paikallaan seiso toisin kuin kai joskus aamusella jossain kehä...jollain. ei bussien ja autojen letka kaunis ole mutta se on KAUPUNKI. järvenpäähän voi muuttaa jos haluaa asua puistossa, ja sieltähän tulee kätsysti junakin. kallio on myös täynnä puistoa ja siellä on mukava asua. oleellisena kuitenkin kelaan että helsinkiin tulee ehkä 2 isoa väylää, mansku ja hämeentie (ja ehkä jokunen muu), en oo nähny lukuja mut en usko et niitä autoja ihan tosta vaan siirretään muualle. näen myös jotenkin ongelmallisena just hesarille pääsyn tai muille sivukaduille menon... ja jos käenkuja olisi autoton niin mitenkähän mä edes muuttaisin kamani takas vanhaan kämppään? ratikalla? olen tietysti yksittäistapaus ja mahdollisesti ainoa joka on valinnut hämeentieltä asunnon ajatellen että liikenne EI häiritse...

hämeentien liikenne on kuiteskin aika ongelmatonta, ja yöllä sitä ei edes ole! Hannun blogissa olevista kuvista tämä itse asiassa ilmenee aika hyvin. kuvat on otettu päivällä ja joissain ei edes näy autoja! monestakohan euroopan pääkaupungista löytyy isoja katuja tai pääteitä joilla tällaisia autottomia hetkiä voi tallentaa, päivällä.

ja jalkakäytävien leveyksistä oli tuossa blogitekstissä juttua. siellä kävelee niin vähän ihmisiä että lol, 1,5m riittäisi varmaan. olen aika muutaman kerran kävellyt kurvista kämpille hämeentie 38:iin ja aina on mahtunut hyvin. tilaa on yllin kyllin. pyörätie tosiaan olisi hyvä koska se on myös kätevä reitti pyöräilijöille, ja siihen mulal ei ole ratkaisua, mutta en usko että yksityisautoilua voi siirtää muualle enkä edes halua että niin kävisi.

totean ettei siinä kyllä mitään turkkilaista ole, olen aina tykännyt kaupungeista ja vaikka jonkun autohlvetin keskellä asuminen ei ole unelmani niin hämeentie on musta ihan ok. 

hämeentieltä tai läheltä.

3 comments:

Hannu Oskala said...

Kuva otettiin aamuruuhkan jälkeen torstai-aamuna ja kieltämättä tyhjän näköistä on. Hetkeä sai tovin vartoa. Mutta eikös se juuri todista että Hämeentie ei ole merkittävin väylä yksityisautoille?

Jotenkin nää kaksi lausetta:
"kuvat on otettu päivällä ja joissain ei edes näy autoja!"

"mutta en usko että yksityisautoilua voi siirtää muualle

ei mun mielestä vaan mahdu hirveen hyvin samaan loogiseen universumiin.

"ja jos käenkuja olisi autoton niin mitenkähän mä edes muuttaisin kamani takas vanhaan kämppään?"

Käenkuja ei ole ehdotuksessani autoton vaan pihakatu.

Wikipediasta: "Pihakatu on sallittu sekä jalankulku- että ajoneuvoliikenteelle, kuitenkin niin, että jalankulkijoilla on esteetön liikkumisoikeus kaikilla sen alueilla ja ajoneuvojen kuljettajilla on väistämisvelvollisuus heihin nähden. Ajoneuvojen pysäköinti on sallittua ainoastaan pysäköintiin merkityille alueilla."

Ehdotuksessani ei estetä tarpeellista yksityisautolla ajoa yhtään minnekään - pakollinen huoltoajo on tietysti sallittua Hämeentielläkin.

Hämeentien muuttaminen joukkoliikennekaduksi ei eurooppalaisessa tai pohjoismaisessa tarkastelussa olisi mitenkään tavatonta. Paras esimerkki lienee Nørrebrogade Kööpenhaminasta:

http://www.copenhagenize.com/2008/12/permanent-sustainability-on-nrrebrogade.html

" In summary, Nørrebrogade [North Bridge Street] is a main artery leading into the city. It slices through a neighbourhood where only 30-40% own cars so the traffic isn't local."

"The closing of Nørrebrogade is now to be permanent. The trial period has been a roaring success.

- In November there was an increase of 15% in the number of cyclists.
- Car traffic has fallen by an average of 40% during rush hour. It varies along the stretch, from 30% at the far end to 80% in the heart of the neighbourhood.
- Traffic on some of the side streets has fallen dramatically and risen in other places.
- On the two main approach arteries into the city that bookend the neighbourhood - Åboulevarden and Tagensvej - there has been a modest increase of 10% in car traffic. These two streets are actually designed for cars and can easily handle this increase.
- Busses enjoy a higher mobility level now. They can stick to their schedules along the entire stretch.

Most importantly, the majority of residents in this neighbourhood love the initative. 67% support keeping the street closed to cars. 24% are against and 9% don't know."

Hannu Oskala said...

Ja tosiaan pääväylä idän suunnasta kaupunkiin on Sörnäisten rantatie, jolla kulkee noin 55000 autoa vuorokaudessa. Hämeentiellä kulkee noin 20000, joista 4000 on busseja. Hämeentie ei ole pääväylä vaan alueellinen kokoojakatu.

Hannu Oskala said...

Ja vielä yksi kommentti ennen kuin poistun paikalta...

Hämeentie on autoilijalle todella paska reitti kohti keskustaa. Siinä on melkein joka korttelissa valoristeykset, nopeusrajoitukset vaihtelevat, jalankulkijoita ja pyöräilijöitä on kohtuullisen paljon jne.

Kandee tsekata mun aikaisempi Hämeentie-postaus myös:

http://hannuoskala.fi/2011/09/18/pyorakaista-hameentielle/