September 08, 2018

kun ei osaa

pientä prokrastinointia taas ilmassa. mitä lie olikaan suomeksi. olin jotenkin sössinyt suomen veroasiat ja sain sieltä verottajalta kirjeen...  köh. en ole ilmoittanut vuodelta 2017 vuokratuloja, sen perään kyselivät. ihan aiheellisesti. mutta tosi uskomatonta etten ollut, en tiedä miten mene aina tosi sekaisin näiden verojuttujen kanssa. olen tänäkin vuonna pohtinut monta kertaa jotain verotusasiaa ja jotain mitä lie vähennyksiä mut sit en ole muka ilmoittanut suomeen tuloja? ei ole edes eka kerta kun sekoilen. jotenkin vaikeaa kun kyse on asiasta joka hoidetaan kerran vuodessa ja sit pitkin vuotta tulee jotain posteja, "verotuspäätös vuodelle xx" tai jotain, ja sit niissä tietysti viitataan johonkin jo menneeseen vuoteen. luonnollisesti. ja sit vuoden aikana tapahtuu asioita (näitä tuloja tai menoja) jotka pitäis muistaa sit vuoden päästä kun niitä pitäis ilmoitella. mun mielestä ihan suht järkeenkäypä selitys on se että olin aina mukana siinä veroehdotuksessa, eli mulle tuli joka vuosi arvio tai joku veroista ja jos ei ollu mitään spessua ni ei tarvinnu täyttää mitään lippulappuja, verot pyöri ihan automaattisesti. sit jonain vuonna jos ties et oli jotain ni pysty menee nettiin ja tekee jonku uuden arvion ja tulostaa uuden verokortin. en oikeasti siis ole tehnyt veroilmoituksia oikeen ikinä. nyt muutamana vuonna olen kai netissä ilmoittanut niitä vuokratuloja. en ole edes varma, en vaan muista. ilmankos mulla on jäänyt asiat hoitamatta...  ensimmäinen oikea veroilmoitus jonka tein oli tän vuoden tammikuussa täällä UK:ssa. se toikin hien pintaan ihan kiitettävästi. sain nyt täytettyä sen lomakkeen joka verottaja pyysi, ja rupesin excelissä asettelee numeroita paikallista veroilmoa varten - ajattelin tällä kertaa tehdä aiemmin kuin tammikuussa! mutta aika iso ahdistus valtasi mielen. niin paljon kysymyksiä. en edes tieä mistä lähtis googlettaa... pitäs tietää kans paljonko olen maksanut suomeen veroja, sitä britti-ilmoitusta varten. mitähän mä sillon tammikuussa keksin siihen? ärsyttää sekin ettei muista miten on selvinnyt jostain viime kerralla. ei pelkkä se muistaminen mut jos lasken nyt jotain eri tavalla ni se voi osua omaan nilkkaa, päädyn maksaa liikaa tms. mut oikeesti, mistä mä tiedän paljonko mä oon maksanu suomeen veroja? etsin pankin tiliotteista paljonko olen siirtänyt rahaa niille jossain kuussa, jos tietäisin missä? voipi olla kirjanpitäjän paikka. toki samat tiedothan mun pitää sillekin kaivaa, mutta sais ainakin jotain selkeyttä joihinkin kysymyksiin ja selkeämpää ohjeistusta.

tää hesarin juttu "Terveen ei kannata miettiä työasentoja" oli vähän niinku mun ajattelua. jos ei se oo rikki ni älä koske siihen. istumatyö ei tunnu aiheuttavan mulle juuri ongelmia joten en stressaa siitä suotta. silti, on selvää että säännöllinen liikunta on muuten vaan hyväksi ja tärkeää pidemmän päälle joten olen sitä viime vuosina, vaihtelevalla menestyksellä, lisännyt.

eilen oli kuukausittainen lontoon suomalaisten pubi-ilta. koska sitä lupasin järjestää niin sit on pieni (itseaiheutettu) paine myös ilmestyä paikalle joka kerta. hauskaahan se on mutta joskus vois jäädä kotiinkin... eilen aloin siellä vähän puhumaan eri suuntiin et jos kohta antais kapulan jollekin toiselle. tai esim jakaisi homman muutaman ihmisen kesken. hommanahan se ei ole kummoista, varata jostain pubista pöytää ja laittaa faceryhmiin ilmoituksia, mutta sen muistaminen ja kaikki. no, vastuutehtävissä on aina sellainen oma läpinäkyvä taakkansa. en nyt saanut ketään ihan heti innostumaan mutta jatkan lämmittelyä ensi kuussa...



No comments: