July 06, 2007

asiakkaat osa 45

en ole kattonu manne-TV:tä, kuten en telkkua muutenkaan, mutta tää on hauska;
http://ircquotes.net/?117856
myönnän että olen hieman epäluuloinen tätä ryhmää kohtaan. asiakaskontaktini mustalaisten kanssa ovat olleet pääasiassa negatiivisia, tai suhteettoman suuri osa. mikä on 'suhteettoman suuri osa'? viittaan siihen, että jos minulla asiakaspalvelijana on 100 kontaktia 'perussuomalaisten' (en viittaa puolueeseen) kanssa, niistä 5-10 (voi laittaa suoraan % perään) on vittupäitä, ja 30-50 muuten vaan tyhmiä. mustalaisten kohdalla molemmat luvut kasvavat per 100. toki kestää hetki kerätä 100 mustalaiskontaktia mutta jos niitä kohtaa 1 päivässä, on se lähes varmasti kusipää tai idari. miten niin, sitten? no periaatteessa samalla tavalla kuin perussuomalaisetkin, mutta vähän omiakin juttuja, samantyyppisiä kuin ulkkiksilla, eli vaaditaan alennuksia joihinkin fiksattuihin hintoihin tai muuten vaan vängätään laskusta jossa ei ole mitään vikaa. extra-annos aggressiotakin on helposti messissä ja sitten vaan yleisten toimintatapojen täydellinen dismissal. eli että vaikka yritykset suomessa toimii näin ja homma menee 'just näin' ni ne tuntuu olevan epätietoisia tai välinpitämättömiä sellasta kohtaan. harmi etten muista nyt mitään helvetin mehukasta esimerkkiä. miksi pitäisikään, eikö se ole korostetun rasistista esitellä negatiivisia kokemuksia jostain väestönosasta? kyllä tää pointti tässä oli just perustella miksi esim. minä olen hiukan epäluuloinen mustalaisia kohtaan. että mihin helvettiin sellainen epäluulo perustuu. mitä ne kokemukset ihan konkreettisesti on. olen aika hienosti esitellyt tässä blogissa myös esimerkkejä ihan perussuomalaisten tyhmyydestä.

muistan jo videofirma makuunin ajoilta, olin siellä töissä joskus 97-99, että mannet osas olla aika mahdottomia asiakkaita. otan kyllä huomioon sen että jos siinä on noidankehän efektiä, kun sinua kohdellaan huonosti ja sinulta odotetaan tiettyjä asioita, alat totettamaan näitä odotuksia. ja kaikki muut jutut, ehkä minä asiakaspalvelijana tunnistan manneiksi vain vaikeat tapaukset, ns. normaalit asiakkaat menevät ohi huomaamatta. harmi etten ole tuntenut yhtään mustalaista henk koht, olisi sitten sellainenkin näkökulma. no mut se siitä. keksinkin nyt, että huomenna kirjaan jokaisesta asiakkaasta jotain, eli jos ne on tyhmiä, tai vittupäitä. ja ulkkiksille ja mustalaisille oma merkintä jotta saadaan vähän näkemystä siihen. koska heitin tossa tollasia % lukuja päästäni, luulen että ne meni aika oikeaan mutta voisin tutkia asiaa lisää. must se vois mennä näin
X
X V
X
X I
X V U
X I

eli jokaisesta asiakkaasta X, ja vittupäille V ja idiooteille I jne.... saadaan luvut oikein! voiko asiakas olla yhtäaikaa V ja I? aika usein V on vain seuraava aste I:stä... eli I joka ei todellakaan halua tajuta olevansa I ja on vielä riidanhaluinen. mutta onhan niitä joskus kohtuu fiksujakin vittupäitä. silti ehkä voisin vaan jakaa ihmiset jompaan kumpaan kategoriaan. jos joku V ei ole I, niin whatever.

esimerkki I:stä on asiakas joka ei usko mitä sille sanoo koska luulee itse tietävänsä paremmin.
*todetaan vika ja kerron että korjaus vaatisi huoltokäynnin*
I: mitä huoltokäynti maksaa?
minä: 60e mutta vain jos vika on sinun asunnossasi, ja juuri siksi äsken kävinkin sinun kanssasi nuo kytkennät läpi jotta ne olisivat kunnossa, koska emme halua että maksu tulisi turhaan sinulle.
I: en halua mitään huoltoa jos se maksaa 60e!!
minä: niin, kuten sanoin niin se ei maksa ellei vika ole ohan maalaisjärjellä sinun puolellasi, eli johdot on oikein seinässä jne. ja ne me juuri kävimme läpi. eli jos kaikki on kuten minulle kerroit, ei maksu tule sinulle.
I: joo ei... ei mitään huoltoa, vika on kyllä teillä, korjatkaa se!
minä: joo, vika on joko meillä tai jossain siinä kiinteistössä, ja korjataan se mielellään, mutta pitäisi siis tulla sinne käymään ja kattoo ja korjaa ja tässä ollaan varaamassa sinun kanssasi aikaa juuri siihen, huoltomiehen pitäisi kuitenkin päästä ihan asuntoon asti.
I: vika ei ole täällä, minä en maksa mitään, mitä varten tänne pitää tulla??!
minä: asuntoon pitää tulla, jotta huoltomies voisi mitata ihan rasialta että millainen signaali siihen tulee taloverkosta ja näin paikallistaa vian. maksua ei sinulle tule jos johdot ovat kuten minulle kerroit. onko ne kuten kerroit??
I: *hmph* no, vai niin sitten. minä katson noita johtoja ehkä vielä lisää ja palaan sitten asiaan, todella huonoa palvelua!...*tuut tuut tuut*

tuo alkoi kyllä jo lähennellä V:tä mutta olettaen että asiakas ei ihan mahdottomasti korottanut ääntään tai kiroillut ja keskustelun ongelma-osa todella oli noin "lyhyt", on kyseessä kuitenkin I.

esimerkki V:stä jää toiseen kertaan. minulla on selkeästi tarve avautua työasioista näin. paineita ehkä? lomaa odotellessa.

No comments: