August 14, 2007

aaaasiakas :)

näin tänään asiakasmailin töissä jonka joku oli printannut ja jättänyt pöydälleni. siinä asiakas, tai itse asiassa asiakkaan isä, kertoi että asuu *paikka kaukana helsingistä* ja oli vuodenvaihteessa käynyt täälläpäin ja olivat hankkineet hänen jälkikasvulleen joka siis asuu täällä niin Internet-yhteyden meidän yritykseltämme. nyt iskä oli tullut taas käymään ja jälkikasvu kertoi ettei Internet ollut toiminut lainkaan! siis ikinä. iskä oli mennyt reippaana johonkin kauppaan A ja ostanut jonkun random Internettiin liittyvän laitteen jotta sillä tilanne korjaantuu. no se ei korjaantunut. siitä syystä sähköposti.

montako ongelmaa tarinasta löydät, sen itsestäänselvän lisäksi että perheessä on ongelmia?? näin vaan asiakkaan postin enkä jäänyt miettimään tai selvittämään mistä netin toimimattomuus johtui mutta jos jälkikasvu on yhtä älykästä kuin vanhempansa niin minulla on muutama arvaus. yksi asia on kuitenkin varma, ostamalla joku laite, joka ei liittymässä edes voi toimia, ei ongelma ratkea. auttaisiko sitten jos vaikka olisi yhteydessä palveluntarjoajaan...tuskin! odotetaan että iskä tulee käymään :)

tähän liittyen, löytyi loistava blogi; aasiakas.net

mietin että montakohan asiakasta mulla oli tänään jotka sanoi nää maagiset sanat; "miten se nyt voi rikki olla, toimi se vielä eilenkin!". arvioisin rehellisesti että 4-7. ihan tarpeeksi monta siis. ja aina se tulee yhtä yllättyneellä, joskus jopa aggressiivisella äänensävyllä. jotkut kollegat sanovatkin siihen että "no jos se eilen toimi, niin sitten se kyllä toimii tänäänkin, ei siis hätää, kaikki toimii". en ole varma meneekö kevyt sarkasmi tuolla muodoin perille joten itse sanon useahkosti että "mutta niinhän se on että ei ne viat ennakkovaroituksella tule, tänään olet terve ja huomenna sairas, eikös?". yleensä siihen tulee vastauksesti ymmärtävää mutinaa, vaikka asiakkaan oma logiikka tuntuikin pettämättömältä, on melkein pakko todeta että minunkin sanomassani oli ehkä jotain pointtia. paitsi että tänään yksi asiakas kiisti; "ei se noin ole, kyllä tänään tietää onko huomenna terve!". öö. oikeasti, miten ton muotoilis niin että ihminen tajuis ja ilman et olis oikeesti kauheen vittumainen. haluatko että selvitän vian vai en? jos siellä on vika niin joudun ehkä lähettämään jonkun paikalle, mutta jos olet sitä mieltä että vikaa EI VOI OLLA, niin helvettiäkös tässä sitten jutellaan. no, monet (huom. etenkin keski-ikäiset ja sitä vanhemmat insinöörimiehet) ovat sitä mieltä että minun pitäisi korjata vika joka on heidän mielestään fyysisesti lähempänä minua, esim. painamalla jotain nappia. "vika on johdoissa jotka on teillä siellä!". tänään vänkäsin jonkun kanssa tästä, se jankkasi että et sinä ketään lähetä vaan korjaat tämän vian nyt!!! lopuksi myönnyin että joo, mutta tehdäänkö niin että jos vika jatkuu niin soitat uudestaan ja katsotaan sitten tilannetta uusiks, jos ei tää nyt ihan tälleen tulekaan kuntoon... huomenna kun ei edelleen toimi niin mahtaa olla vaari hyvällä tuulella. ymmärtäisin nihkeilyn vielä jotenkin jos väittäisin että vika on asiakkaalla ja käynti maksaa, mutta siihen en lähettäisi ketään, saisi korjaa ihan itse, vika on useimmiten siinä talossa jossa asiakas asuu tai niillä main. mutta että se on mahdotonta, "talokin on niin uusi!" niinpä niin... ei sitä ihan niin henk. koht tarvitse ottaa jos me haluamme korjata asennuksiamme kiinteistössä jossa asiakas asuu. mutta ei väkisin.

ei ollut mitään insinööreille vittuilua tuo insinööri-mies juttu, ihan itse siinä itselleen vittuilevat kun mainostavat jotain muinaista tutkintoa tai duuniaan. asiakkaista, jotka haluavat ammatillaan korostaa itseään ja oikeassaoloaan, suurin ryhmä kirkkaasti on insinöörit. ja needless to say että ne ovat lähes poikkeuksetta väärässä "vika EI VOI OLLA johdossa, olen insinööri!" tokana tulee lakimiehet, en tiedä pitäisikö sen sitten herättää jotain pelkoa. isommat yritykset on aika tarkkoja papereistaan ja sopimuksistaan ja joka helvetin allekirjoituksesta, en muista koska Yritys olisi todennut että "hei, toi asiakashan on oikeassa, tää meidän sopimus jonka se allekirjoitti on ihan laiton! nyt noottia sinne meidän 10-lakimiehen-tiimille että meillä on tällainen fiksu asiakas joka huomasi että...." kolmantena tulee random johtajat, eli ne tyypit joilla on yleensäkin tarve saada tahtonsa läpi ja sitten oikeasti aika paljon kaikkia ihan mitä vaan "Maija Meikäläinen, Kirjaston Arkistonhoitaja!". mitäs jos oikeesti jätettäs noi ammattinimikkeet pois näistä jutuista, niistä mitään hyötyä kellekään asiakaspalvelutilanteessa ollut...

IS:n sivuilla on miniartikkeli "mitä läkkeeitä lentopelkoon?". oikeestaan siinä vaan kysytään asiasta joltain tosi pro'lta joka esittelee pros and cons, ja toteaa lopuksi ettei mitään pitäs ottaa, että rentoutuskurssille vaan. no onneksi kaikilla on siihen lystiin varaa ja aikaa. minä sanon että rauhottavia vaan ja vodkaa perään, tai yksinkin toimivat ok. omalla vastuulla toki eikä överiksi kannata vetää! :)

No comments: