August 17, 2010

jenni seikkailee netissä - taas

yks mitä en tajua ni miks suomessa ei voi olla nettilaskun maksamiseen kätevää palvelua silloin kun palvelu on menny jo kii. tai ehkä jollain Lahden Puhelimella on mutta epäilen. odottaisin tällästä palvelua joltai Soneralta tai Welholta kyllä.

eli kun netti on maksamisen takia kii ni avoimet laskut pitäs pystyy maksaa vähän nopeeta esim puhelimella tai kyseisen liittymän kautta. täällä kun TTnetin (paikallinen ADSL monopoli) liittymä menee kii niin selain menee niiden sivulle jossa kerrotaan sulusta (ja muutkaan verkkopalvelut ei toimi). ehkä joku hakkeri pääsis tuon uudelleenohjauksen ohi? anyway, kyseinen sivu tarjoaa heti että anna laskun tai puhelimen numero ja maksetaan nää nyt heti (luottokortilla). toinen vaihtoehto on soittaa puhelinpalveluun jossa näpytellään laskujen ja luottokortin numerot jne. ja liittymä aukeaa sekunneissa.

en usko että kyse on jostain "ei voi toteuttaa turvallisesti" paskasta, varmasti voi. suomi on olevinaan niin kehityksen mallimaa että mua hävettää kun jotkut asiat on niin vaikeita kuitenkin. nyt kai jossain on jo kokeilussa terveyskeskusajan varaaminen netissä, mutta olis pitäny olla mahdollista jo kauan sit. edes yksinkertaisimmassa muodossaan, soittoa vois vaatia jos tarvitaan lisätietoja. varmaan ei mikään helpoin palvelu toteuttaa kun kyse on valtiolle kalliiden mutta käyttäjille ilmaisten lääkäripalvelujen käytöstä (ts. turhia aikoja ei pitäs pystyä hirveesti varaa siks että ihmiset on niin idiootteja tai ajanvarauspalvelu heikko, jne.) mutta pitäs onnistua!

välihuomio: niinhän siinä kävi että Besiktas löylytti HJK:ta.

toinen palvelu josta haluan puhua on ruuan tilaaminen netistä. sitä en sentään vaadi suomeen (tai kai jossain muodossa vastaavanlaista on mutta ei samassa mittakaavassa) kun ei taida olla realistista meidän markkinoille. tämä sivusto on kätsy ja käyttöliittymä skulaa myös englanniksi. ravintoloista on arvostelut ja ne on jaettu tyypeittäin eli kiinalainen, pizza, jne. ravintoloilla on minimitilausvaatimus tietty mutta se on yleensä 10tl/5e. Burger Kingillä ei ollut minimiä laisinkaan muistaakseni. kuljetus on aina ilmainen. hinnat toki samat kuin itse ravintolassakin. annoksista on joskus kuvia ja niitä on ravintolasta riippuen mahdollisuus muokkailla. koska ruokien nimet on paikallisella kielellä, kätsy sanakirja aukeaa klikkaamalla. ja käyttäjätilin avulla tietysti tallentuu suosikkiraflat ja annokset. tilaukseen saa toivoa klikkaamalla "ei ruokailuvälineitä jne" eli ns. vihreä tilaus, täällä kun on muuten tapana laittaa kaikki haarukat ja toilettipyyhkeet mukaan.

screenshots:!



































mitenkähän sillä ruotsalaisella videopalvelulla menee? unohdin sen nimen. syytän huonoa brändäystä.

No comments: