February 25, 2013

sunnuntain elämäntuskavuodatus

painiskelen nyt ton meidän jääkaappi-ongelman kanssa, jonka olen ihan itse luonut. nyt kun selvis et tiskipöytää raiskaamalla saa 60 senttisen jääkapin mahtumaan niin ongelmat on vaan lisääntyneet. jos on ennestään toimiva jääkaappi niin paljonko uudesta haluaa kustantaa? kysehän on vaan isommasta ja jäätymättömästä pakastinosasta, vanhassa jääkaapissa ei ole vikaa. katsoin muuten että siellä on tarra jossa vuosi 1993. 20 vuotta vanha. hyvin toimii vieläkin, siis suhteessa. ei toi turkkilainen Vestel tosiaan ole ehkä hullumpi, nöyrryn myöntämään. sitä mä mietin et kun on jääkaappeja joissa on tää "no frost" feature - jota ensin epäilin vain myyntikikaksi, mutta kai se on ihan oikea ominaisuus - ni mites ne joissa ei sitä ole? pakastuuko ne umpijäähän samalla tavalla ku tää meidän 20 vuotta vanha?

mä luulen et must vois tulla han ok valmisruoka-kokki. tai sellanen valmiita aineita käyttävä. lääkärin mielestä mun safkat viimeaikoina (siis sillon ku oon kokannu...eli muutaman kerran viikos) on ollu tosi hyviä. sillonki ku lääkäri ite kokkaa ni se pyytää mut maustamaan, sanoo et se on mun spessu-lahjakkuus. jep, mä nimittäin käytän etenkin suomalaisia maustemiksejä :D kuka kaipais turkin ja lähi-idän värikästä ja sekavaa maustemaailmaa kun on Meira ja Knorr jotka tekee sellasia helmiä kuin "valkosipulinen yrttimauste". helppo! sit kasvisliemikuutio ja grillimauste ja valkopippuri (joka on turkissa harvinaisuus). mut käytän ehdottomasti mausteita paljon enemmän nykyään. ja vaikka nyt hehkutin suomalaisia valmis-maustejuttuja ni oon turkissa myös löytäny jotain uusia, joita pienesti käytän. mut nyt kun katon The Tasten uusinta jaksoa jossa ne vääntää sandwhichejä niin tulee inspis tehdä sellasia. sit kun viel tietäs mitä on 'pork belly' siis paitsi porsaan vatsaleikkelettä tms, vai onko se vaan just sitä vai liittyykö siihen jotain kikkoja. huoh, en jaksa googlettaa. ostan vaan lihaa...    onneks munakoisoakin saa purkissa niinku ketsuppia.

mutta turkissa on jotain hienoja ruokia vaikka paikalliset onkin tosi hevossilmälappusia ruokien kaa, eli mikään muu kuin turkkilainen ei monille kelpaa ja muuta ei tietty edes osata oikeen tehdä. öljyä on aina liikaa mut jos se nyt unohdetaan. kaikki vaan tietää kebabin. hyvin tehty oikea kebab on sekin ihan huippua, ihan muuta ku sörkän Sivuraiteessa tehty samanniminen. mutta tantuni, mezet (alkupalat), iskender, manti ja moni muu herkku on oikeesti hienoja. halpa kioski pikaruoka liha-leipä (döner ekmek) on kans oikeasti hyvä, vähän niinku suomalainen snägäriruoka. ehkä mä voisinkin erikoistua snägärityyppiseen ruokaan, se on sopivan epähienostunutta mulle.

tänään ihmettelin hetken kahvini nihkeää makua, vaikka olin mielestäni lappanut siihen maitojauhetta ihan kiitettävästi.  mitäpä siitä. toisen kahvin kohdalla (olen nyt näköjään ruvennut juomaan kahvia) totesin maitojauheeni olevan vehnäjauhoja. no valkoista sekin...







No comments: