November 15, 2007

työntäkää ne autot

kaupunginjohtaja Pajunen haluaa keskustaan lisää autoja hesarin otsikon ja ingressin mukaan. en jaksanut lukea itse juttua, mutta kuulin pätkän audiosta ja tyyppi aloitti puhumalla kestävästä kehityksestä ja kuinka ruuhka-maksut ei siihen sovi. no en puutu ruuhka-maksuihin mutta en ymmärrä millä ilveellä tyyppi saa kestävän kehityksen muka tukemaan omaa näkemystään??! väitänkin nyt että ei todellakaan ole kestävän kehityksen mukaista houkutella lisää autoja yhtään MIHINKÄÄN. Pajunen pelkäsi että "Helsinki muuttuu muuten amerikkalaistyyliseksi satelliittikaupungiksi, jonka asukkaat asioivat isoissa kauppakeskuksissa." eih. amerikkalaiset kaupungit on paitsi rakennettu eri tavalla (ei paljon asuntoja keskustassa, keskusta eristetty infralla muusta kaupungista, joo NY ja LA ja SF ovat poikkeuksia, olkaa vittu hiljaa) niin keskustaan saa toivottavasti ihmisiä muutenkin kuin omilla autoillaan. tää on tätä kestävää kehitystä tosiaan, suositaan autoja ja niillä huristelua, ilmaiset parkkipaikat kaikille stockan kellarista! eikö tää ollu tää maa jossa on oikeasti aika hyvä julkinen liikenne?! (jonka hinta nousee silmissä mutta tää ei oo nyt SE keskustelu). eurooppalaisissa kaupunkirakenteissa on se että ihmisiä on keskustassa melkein väkisinkin, ja joo tässä esimerkissä myös helsinki on eurooppalainen kaupunki. tämä siis kaupunkisuunnittelun tulosta, kysykää vaikka arkkitehdiltä minä toki kysyin jo. Irlannissa on melkeen puolet vähemmän autoja kuin Suomessa, ja ok autot voivat jakaantua eri tavalla, mutta kysyn vaan onko Dublinin keskusta hiljainen ja autio ja kaupaton? no voidaan tarkistaa tää Dublinin kirjeenvaihtajalta mutta tarviiko oikeesti????!!!! joo no ne autot siis voi jakaantua eri tavalla mutta me EI haluta niitä keskustaan. mitä on Pajusella taustalla tässä? Otto (arkkitehti neuvonantaja siis) ehdotti että kaupunginjohtajamme pelkää esim. Espoon nousevan houkuttelevammaksi rikkaille mutta kun katsoo keskustan asuntojen hintoja vs keskustan reuna-alueet niin ongelma ei näytä kovin akuutilta. mutta Espoo on varmasti houkutteleva hyvätuloisille ja autollisille edelleen. samoin Kauniainen. takaisin asiaan. JOS keskustan autioituminen on oikeasti ongelma/riski, niin sitä voidaan kyllä korjata monella muulla tavalla kuin kutsumalla lisää autoja sinne. idioottikin tajuaa sen. ei kyse ole autojen määrästä vaan ihan muusta. mitä keskustassa on ja miten sinne pääsee. asuuko lähiöt metron varrella vai metsässä? yrittäjät komppaa toki Pajusta ja hmm, siinä ne samanmieliset sitten kai ovatkin? ymmärrän yrittäjien huolen asiakkaista mutta eikö ole tähänkin asti liikevaihto keskustassa vaan kasvanut, mitä, eiköä osakkaille riitä muutaman prosentin kasvu vuodessa, ai jaa, että lisää halutaan? kyllä minäkin haluan että keskustassa on kauppoja, tykkään shoppailla siellä jonkun vitun kauppa-helvetin sijaan, mutta ei ne sieltä ole mihinkään menossa. keskustassa ei ole hiljaista ja kyllä me pidetään huoli siitä ettei tule olemaankaan. myös kauppakeskukset tulevat jatkamaan olemassaoloaan ja niin kauan kun me tyylikkäästi jatketaan kuluttamista kuten meiltä odotetaan (ja sehän me tehdään?) niin kyllä ne kaupat mahtuu ydinkeskustaan ja keskuksiin yhtä lailla. ja minun EI tarvitse mennä siihen miksi yksityisautoilu EI ole suositeltavaa. ja mua sentään kiinnostaa kiinnostaa joku ekologisuus nolla, eli kyse on oikeasti aika hurjasta paskasta.

ihan käsittämätöntä kaupunginjohtajalta, tai keltään. mutta kaupunginjohtajalta se on myös pelottavaa. tämmönen tyyppi sitten.

No comments: