May 26, 2010

emmäny jaksa kelaa

Arttu on vikaa päivää täällä. ollut ihan hyvä viikko. Arttu kun on halunnu lähinnä olla sisällä ja tehdä töitä läppärillä niin mun ei oo tarvinu kovasti stressaa sen roudaamisesta ympäri kaupunkia. mulla 3s työpäivä huomenna ja se tuo riittävästi tressiä mun elämään tässä vaiheessa. en yllättäen ole seppä syntyessäni ja on aika masentavaa huomata puutteet omissa opettajantaidoissa. metodit ja muut on vielä hakusessa. jos oppilaat osaa vaikka 50 sanaa niin jonkun uuden asian opettaminen onkin ehkä vaikean oloista. et voi vaan selittää että nii tää asia on muuten näin ja monikossa tää menee näin ja noin. ne ei tiedä mikä on monikko ja ylipäätään wtf. noh, ehkä se tästä. tai sit ei. aikahan sen näyttää?

ti ja to mulla on sellanen firma Izmitissä (paikallinen järvenpää) jossa on 7 oppilaan ryhmä, kaikki miehiä. se näyttää joltain öljynjalostamolta tai ydinvoimalalta se mesta... vitun isoja..."juttuja" ja jokapuolella varoituskylttejä mitä tehdä jossain katastrofitilanteessa ja jotain. valokuvauskielto jne. äijät kypärät päässä ja kaikkee. mietin kun vartija saattoi mua eilen sinne että huh huh, olen aika elämänmuutoksen saanut aikaan kun tännekin päädyin. näin.

tää työpaikkakulttuuri on, jos ei nyt yllättänyt, niin tuonut oman makunsa soppaan. kaikki on aika sekavaa ja randomia. kuten tietty kaikessa muussakin mutta työpaikalla se hienoisesti häiritsee. palkanmaksua varten mun pitää täyttää sellasia paperi-lippulappusia ja sit palkan saan tietty käteisenä kun ei mulla ole paikallista pankkitiliä. jota en voi saada enneku on residency permit. joka työnanatajan pitäs nyt auttaa mua hoitaa mut ei siinäkään ole tapahtunut kovasti edistystä. ainoo et vuokra pitäs maksaa pankin kautta lain mukaan, et verottaja saa tiedot tms... mut ei voi maksaa (pankissa) jos ei oo ID-numeroa, ja sitäkään mulla ei tietty oo ennen ku saan residency permitin. viimeksi vuokranantaja otti käteisellä vastaan, ja tällä menolla saa ottaa kyl nytkin, mut on vähän nihkeenä kun se on laitonta tms kun ei mee pankin kautta.

No comments: