March 18, 2012

siivous-sunnuntai

olen paennut makuuhuoneeseen puhelimen ja päivän lehden kanssa kun siivooja puurtaa nurkan takana. itseasiassa samassa huoneessa oleminen ei olisi ongelmallista mutta tämä täti on liian puheliasta sorttia. ja vaikka jotenkin selviän niin aika paljon toistoa ja selvitystä kielimuuriongelmat aiheuttaa. se on raskasta pidemmän päälle kun jankataan samaa asiaa, että mitä mun äiti tekee ja montako sisarusta mulla on ja sitten tietää jo etukäteen että ainut lapsi on sellainen mihin sanotaan voivotellen "allahallaah..." ja miksei mun äiti muuta tänne meidän kotiin?? ihan luonteva ehdotus turkissa. en viitsinyt sanoa että äiti on kuollut, täti olisi vaan entistä onnettomampi. pieni sosialisointi on ok mutta toivon että pääasiallisesti hän keskittyisi työhönsä ja minä sunnuntain lepopäiväksi pyhittämiselle. en selvästikään ole turkki-ainesta.

turkkilaisten naisten (tai siivoojien? mulla ei ole kovin laajaa otantaa mutta muut siivoojia palkkaavat sanoo tätä samaa) pesuaineiden käyttö on hyvin..mielenkiintoista. suositellut mitalliset tuplataan aina ja puoleenpäivään mennessä tämäkin siivooja oli jo tyhjentänyt useemman (4) ikkunanpesu, lattianpesu jne pullon, jotka siis on kuitenkin jotain 750ml - 2 l /kpl. ja hän oli siinä kohtaa vielä olohuoneessa...     pyykkikoneeseen lorahti 2 mitallista jauhetta ja vaikka näytin pullosta et tää huuhteluaine on TIIVISTETTÄ, ei tarvii laittaa paljoa niin kippo täyteen vaan...  no ei se kai vaarallista ole, kaverini sanoi kun tästä puhuttiin että anna niiden tehdä omalla tavallaan. olen aina kelannut että tuollaiset "tiiviste"pakkaukset ovat tuottava bisnes koska ihmisethän luonnostaan pistää kuitenkin sen saman vanhan määrän ainetta, mutta etenkin turkissa pesuainebisnes on varmaan hyvinkin voittoisaa. 

minähän en ole ikinä olut ulkoilmaihminen, mutta kun lämpötila nousee kymppiin näin maaliskuussa ja ihmisvilinä täyttää kadut ja kauppiaatkin levittävät kauppansa katua myöten niin pakko se on sitten ulos hivuttautua. vaikkei mitään ostaisi niin aina se on kokemus tuolla kierrellä, aina näkee jotain uutta. hämeentietä ylös alas ei oikeen ollu sama juttu. vaan, makuasioita. onhan kalliossakin vaikka millaista pikkukauppaa mutta ei niin tiivisti tietenkään ja ei se linjojen ja flemarin kiertely sit sunnuntaina kuitenkaan vedonnut muhun yhtä lailla. vaikka mulla on paljon hyviä muistoja viikonloppuisista kirppisreissuista kyllä. ja viikonpäivällisistäkin, ei nyt unohdeta että olen suurimman osan elämääni tehnyt osa-aika ja vuorotyötä, mikä oli preferenssini. tätä oikeiden aikuisten elämää on nyt ollut yhteensä vasta oikeestaan 1,5 vuotta mun elämästä.


siivoojan lisäksi sain myös viihdettä, noin kerta tuntiin täti innostuu lauleskelemaan jotain 1800-luvun turkkilaisia klassikoita. mutta puhtaalta näyttää. kyllä tämän voisi ehkä tavaksi ottaa, kerta kuukauteen? tiedän ettei se ole ollenkaan mitä siivoojat haluaa vaan he tykkää tulla joka viikko mutta se olis paitsi rahallisesti niin muutenkin ihan järjetöntä, ei me niin paljoa sotketa. mutta katotaan mitä tästä kehkeytyy.

No comments: