September 11, 2013

pullat uunissa

aina ei oo helppoo ulkomailla kun yrittää pitää suomijuttuja hallussa, ja nyt on asiat mielestäni todella onnistuneesti solmussa :D Thaimaassa huomasin että mun visa electron on menny vanhaks kesäkuussa, no whatever, oli mulla "oikeakin" visa vielä. uusi electron-kortti ei ollu tullu postissa, en keksinyt miksi, no niitä ei kai lähetetä ulkomaille automaattisesti, en tiiä. sit en saanu postissa uusia pankkitunnareita, ja edelliset meni vanhaksi. en pääse nettipankkiin ja puhelimitse pankki ei voi tunnistaa mua kun en voi näppäillä niitä tunnuksia. no harvoinpa sitä nettipankkia tarviikaan, mutta sit saunalahdelta tuli muistutus kun lasku oli maksamatta, enkä päässy maksamaan sitä. mietin että ehkä en saa posteja jos mun osoite on väärin siel pankin päässä, mutta sitäkään ei voi puhelimitse vahvistaa kun mua ei voi tunnistaa, hah. ja mullahan on käytössä Netposti...  ehkä jotkut Nordean tärkeät postit menee sinne? no, netpostin en pääse kirjautumaan enää ilman nettipankkitunnareita :D Netpostiin voi myös hankkia erilliset tunnarit, mutta siihen edelleen tarvitaan eka nettipankkitunnareita, tai postissa käyntiä henk. koht. Nordea suostui kuitenkin puhelimessa kertomaan että mun electron-kortti on Malmin konttorilla (Malmi? miksi??!) ja ehkä voisin toimittaa jollekin valtakirjan että noutais sen. olin et joo, ja sovittiin et Malmin konttori viel soittaa ja varmistaa mun kanssa ton. soittaa siis mun suomalaiseen numeroon, joka niillä on siellä tallessa, numerohan mä en voi vaihtaa siinä kun mua ei voi tunnistaa. sit rupesin säätää mun suomi SIM-korttia puhelimeen että siihen edes voi soittaa. kesällä suomessa käydessä sain uuden SIM-kortin ja nyt ne SIMit oliki menny iloisesti sekaisin. yritin vanhaa PIN-koodia kunnes tajusin että ehkä se oli se uusi ja siinä on oletusarvo PIN 0000. no sit oli jo liian myöhäistä kun ne oli sekaisin ja se meni lukkoon. sen saa auki PUK-koodilla. jonka saamiseen netitse vaaditaan...tadaa! nettipankkitunnarit! no, soittamalla sais jos maksais 10e. Nordea suostui myös lähettää mulle uudet pankkitunnarit (vaikkei ookaan varmuutta onko mun osoite siellä oikein), mutta siitä on nyt yli viikko eikä oo näkyny. ei taida se postiyhteys nyt toimia. eilen sain mailin että mulla on "netpostia" luottokunnalta. niin joo, mun visa luottokortti on menossa vanhaks tässä kuussa myös. eli tuo luottokunnan kirje lienee hyvinkin sellainen, jossa kerrotaan että uuden visa-kortin voi noutaa jostain hevonkuusesta, random pankista. parin viikon päästä mulla siis ei ole mitään toimivaa suomalaista korttia. no en voi tietää kun en nyt pääse sinne Netpostiin. Netpostia ei voi lopettaakaan jos ei voi kirjautua sinne sisään, tietty! jos nyt lähettäisin sen valtakirjan edes suomeen, siinäkään ei mee kuin viikko? aloitetaan siitä. alkaa tuntua että tää on niin paha sotku että pitää kohta mennä suomeen itse selvittämään paikan päälle. vaikka milläs mä ostaisin lennot kun ei oo luottokorttia eikä pääse edes nettipankkiin. pitäs kai ostaa suoraan THY:ltä niin vois käyttää turkkipankkia. ehkä menen asioiden edelle...  mutta aika sekavaa tää nyt on. sanonpa vaan että jos kysytään että kumpi oli ennen, muna vai kana, niin vastaus on pankkitunnarit. älä IKINÄ hukkaa niitä. 

No comments: