May 17, 2014

mikä maa mikä valuutta

suomessa nautin kyllä hyväkuntoisista asunnoista ja kylpyhuoneista, hometta ei ole missään (paitsi ehkä jos jollain mittarilla oikein mitataan) ja raanavettä juo mielellään kun ensin vaan totuttelee ajatukseen että niin kannattaa tehdä. suihkun vesi on miellyttävän pehmeää. kääntöpuolena hiukset valuu sitten päätä pitkin kun ne ovat silkinpehmeät, olen huomannut tällaisen korrelaation.

korttimaksupääteet kaupoissa on ihan huippuja, niin nopeita. ainoa mikä jäi mieleen niin siinä ei taida summa näkyä kun maksaa? usein kaupasta lähtiessä oli sellainen hmm-olo että paljonkohan mä nyt tuhlasinkaan...  ja sitten oli tää "tarvitko kuittia?". harmaata taloutta pitää varmaan kitkeä mutta tollanen "tarvitko kuittia" pakkolause joka välissä on vaan jonkinlaisen robottiyhteiskunnan esiaste. suomalaiset kelaa että säännöillähän kaikesta selviää. ja monesta asiasta varmaan selviääkin, mutta maalaisjärkeä...

mä en kans tajuu et jonkun pullan saa kaupan leipomo-hyllystä ehkä alle eurolla, mutta pieni vesipullo tai limu maksaa sen 2 euroa (tai melkeen). okei, pulla on ilmeisesti halvempi valmistaa sitten mutta noi juomiset on kyllä v*tun kalliita. me does not approve.

mua pistää silmään joka vuosi enempi kun helsingissä on "niiiiin" paljon ulkomaalaisia. osa siis ihan suomalaisia, mut et ihmisiä jotka ei näytä kantasuomalaisilta, vai mikä onkaan tällä hetkellä se poliittisesti korrekti ilmaisu. se on ilahduttavaa että mamut tai jo niiden jälkeläiset on osa integroitunu hyvin ja on töissä jne. sit tietty pullonkerääjinä näkee vähemmän onnekkaita. mutta aina mä jaksan silti yllättyä. mietin et johtuuko se siitä et istanbulissa porukka on silleen heterogeenisemmän näköistä, turistit pistää samalla tavalla joskus silmään. tai ehkä mulla on vaan joku oma muistikuvani suomesta. tai ehkä siks et mä oon mamu, ni sit mä jotenkin vaan ajattelen asiaa aktiivisemmin.

suomen kirppispaljous on kans ihana. saahan täältä uusia vaatteta usein samaan hintaan, mutta paitsi ettei tyylitaju mene aina yksiin niin mä yksinkertaisesti tykkään 2nd hand meiningistä.
 

Kortesuon blogissa oli vähän aikaa sitten viihdyttävä ja osuva juttu "alkoholilainsäädäntöä on tiukennettava"






No comments: